lördag 2 februari 2008

Tidningsåret 2007

Tänkte bara göra en 2007-summering till: tidningar. Tre stycken stack ut.

Serien Rocky är makalöst rolig. När det gäller formuleringskonst är upphovsmannen Martin Kellerman sverigeledande. Tidningen Rocky innehåller en hel del annat: andra serier, intervjuer, reportage och recentioner. Även om redaktionen inte består av de vassaste skribenterna så är ämnesvalen oftast fenomenala. Skulle iochförsig uppskatta om de upphörde med dataspelbevakningen.

Fotbollsblaskan Offside är en ren njutning. De lyckas på något sätt få till allt de skriver om, vare sig det är en intervju med någon av sportens fixstjärnor eller ett reportage om tredjedivisionens Västra Frölundas katastrofala resa till bortamatch i Visby. Tråkigt nog är vissa nummer alldeles för tjocka.

Tidningen Sex utkom med sitt tionde och allra sista nummer i år. Har ännu inte lyckats lista ut hur jag skall klara mig utan den. Den bästa tidning jag någonsin läst. Punkt. Sex var en renodlad intervjutidskrift. Det fanns överhuvudtaget ingen röd tråd i deras val av intervjuoffer, förutom att de alla var omåttligt intressanta människor. Nischlösheten tilltalade mig enormt. De intervjuade allt som rörde på sig: före detta terrorister, skateboardpionjärer, kvinnliga monstertruckförare, kufar, bästsäljande författare, gamla fanzineredaktörer, designers, regissörer, musiker, Linjus på linjens tecknare mfl mfl.

Allt har sin tid. Det skriver jag lätt under på. Men snälla Sex: bara ett nummer till...

Inga kommentarer: