måndag 4 februari 2008

Fotbollboken '73 (bok, 1973)

För mig är matcherna 50 % av behållningen med fotboll. Minst lika rafflande är det att gräva ner sig i fotbollsstatistik. En tabell är poesi. Fotbollboken är späckad av all tänkbar statistik om svensk och viss utländsk fotboll, och således helt underbar. Sedan tidigare har jag Fotbollboken från 2001 och 1984. Fick häromkvällen syn på Fotbollboken ’73 i fönstret till den eminenta second hand-affären i Blå bodarna vid Slussen (synd bara att innehavarn kränger porr också…). Gick dit dan efter och köpte den för en tjuga.

Boken täcker det för mig viktigaste året i sportens historia: 1972. SM-guld till laget i mitt hjärta: Åtvidabergs FF. Finns några trevliga texter om klubben, men boken innehåller även en del annan fonky fakta som fick mig i spinn. Tänkte bjuda på ett urval.

Johnny Klüft, Carolinas farsa, noteras för sex matcher och tre mål för Öster.

Stefan Allbäck, Marcus farsa, spelade tio matcher för Örgryge.

Elfsborg spelade i tvåan, men gick upp till allsvenskan.

IFK Göteborg slutade bara tvåa i tvåan: inget avancemang där alltså.

Helsingborg kravlade sig upp från träsket och knep en plats i tvåan.

Trelleborg fick fortsätta harva i trean.

I England avancerade Aston Villa från trean till tvåan.

Någon tidigare ägare har med bläckpenna korrigerat att Stahl Riesa, näst sist i Öst-Tyska ligan, minsann inte hade fjorton bortaförluster utan tretton.

Bajens klubbadress är en c/o dito. (Hammarby Idrottsförening c/o Gösta Tufvesson, Stagneliusvägen 27, 6 tr, 112 59 Stockholm.)

Alla svenska klubbars ledare presenteras med hemtelefonnummer. Åtvidabergs vice ordförande Karl-Melker Kindstrand hade telenr 12345. Går det undvika att busringa till ett sådant nummer? Nej. Jag och en polare gjorde just detta typ ’86. Karl-Melker blev helt jävla mad.

Betyg: e e e e

Inga kommentarer: