onsdag 20 februari 2008

James och Karin, Barnlåtar (skiva, 1974)

Hade aldrig den här, men jag har hört de flesta låtar i och med att alla (sextio- och) sjuttiotalister går och sjunger på dem stup ett. Vi spelade till och med ”Du flyter bäst när du har väst ” i punkgruppen jag var med i på högstadiet. Men originalen har jag aldrig hört. Min femåring fick den i födelsedagspresent häromdan.

Asbra skiva. Jag säger det igen. Asbra skiva.

Jag lyssnar på den oftare än femåringen. Svänger satan! Melodierna sitter som smäck. James Hollingworths röst är gudomlig. Sjuttiotalssoundet är magiskt.

Andres Lokko släppte en samlingsskiva med folkmusik i Feberserien i förfjol. Hade "Barnlåtar" inte varit riktad till barn, och framförd på engelska och så hade majoriteten av låtarna lätt platsat på den samlingen.

Om jag har fattat rätt släppte duon en ”vuxenskiva” 1974: Medvind. (Tror tidningen Sonic skrev nåt om det för ett par nummer sen, men ligger sjukt efter med läsningen.) Den ska illa kvickt införskaffas.

Betyg: e e e e e

Inga kommentarer: