lördag 9 februari 2008

Match Point (film, 2005)

Vilket ståhej det var runt den här rullen! Woody Allen regisserade (han sa själv att det var den bästa film han gjort). Snorheta Scarlett Johansson i en huvudroll. Mestadels fin kritik. Oscarsnomineringar etc etc.

Hade jag höga förväntningar? You bet.

Efter 80 minuter vill jag bara stänga av – det händer strängt taget ingenting. Ett meningslöst triangeldrama i inre Londons övre överklass. Förvisso en miljö som sällan synts på film – och kulisserna är makalöst välgjorda – men segt.

Frun, som sett den tidigare, menar att snart händer det något coolt. Och det gör det. När det återstår en kvart sker ett mord. Det blir lite spännande och filmen räddas från ett totalhaveri.

Men varför allt detta ståhej? Allen har gjort ca 800 bättre filmer.

Betyg: e e

4 kommentarer:

Farao sa...

Nej men du, det ar ju inte sant. Senaste aren har han ju bara gjort papphammar med sig sjalv i huvudrollen. Det basta med Match point ar ju att han haller sig bakom kameran! Jag gillade den - kanske for att mina forvantningar pa en Allen pa 2000-talet var nanstans strax nedanfor fotknolarna...

Anonym sa...

Ja, jo. WA blir jobbigt enahanda som skådis. Han har ju bara ett uttryck. Men, har du sett den där filmen när han spelar en regissör (tror jag) som plötsligt blir blind mitt under filminspelningen, och som försöker lura omgivningen att han kan se för att kunna slutföra filmen? Har själv inte sett den, men garva järnet när jag såg trejlern för ett par år sen. Kommer inte i håg vad den heter.

Farao sa...

Sorry, är inte så snabb... MEN, ja, jag har sett den (i New York dessutom, så hade liksom hopp om KÄNSLA), men det var nog där och då jag gav upp allt hopp. Den var så Papphammar så klockorna stannade. Jag var tvungen att somna för att inte dö av genans.

Anonym sa...

Åh fan. Då ska jag undvika den för all framtid...