onsdag 6 februari 2008

A Very Short History Of The World (bok, 2004)

För en massa år sen frågade jag en polare som läste historia på universitetet om det fanns någon bok för icke-fackfolk som täckte in rubbet. Mina historiekunskaper har alltid varit högst medelmåttiga och en quick fix hade jag länge letat efter. Polarn hävdade att det inte fanns någon dylik bok. Troligen hade han taskig koll: han läste bara a-kursen. Men om det nu fanns någon har åtminstone inte jag lyckats snoka upp den.

I julas armbågade jag fram genom folkmassorna på Akademibokhandeln bakom NK. Plötslig låg den bara där, tydligt exponerad: A very short history of the world. Högg ett ex och började läsa den redan i den oändliga kön till kassan.

Boken är skriven av en australiensisk historieprofessor vid namn Geoffrey Blainey. Han har tidigare släppt boken A short history of the world. Blainey ansåg tydligen att världshistorien kan komprimeras ännu mer. Han föresatte sig inför A very… att klämma in allt, från att vi knatade ut på Afrikanska savannen till idag, på 450 bildlösa sidor. En handfull kartor slinker med.

Hur i helvete ska karln lyckas sy ihop det här? undrar man. Inte vet jag. Jag är då rakt inte rätt person att uttala mig om hans urval av historiska skeenden är optimalt. Däremot kan jag säga att det är riktigt trevlig läsning; det är bra flyt i texten och mina fragmentariska historiekunskaper knyts ihop (ibland blir det rena aha-upplevelser).

Kan tänka mig att historikereliten fnyser åt hans projekt, det borras ju inte speciellt djupt. Jag ser detta som en samling trailers: blev själv sugen på att läsa mer om tex aboriginals, Madagaskar, kristendomens tidiga expansion och USA:s födelse, och för detta är historikereliten skydig honom ett stort tack!

Blainey har i alla fall fått mig att slippa sitta som ett fån när det diskuteras historia i fikarummet på jobbet (vilket inte är alltför ofta, men ändå…).

Betyg: e e e e e

Inga kommentarer: