söndag 24 februari 2008

ICA Kvantum, Sickla (musak, 2007/2008)

Vad sägs om det här DJ-setet? Först Massive Attacks Tracey Thorn-samarbete Protection. Sen två av världens fem bästa låtar på raken: Elton Johns Goodbye yellow brick road och Jackson 5:s I want you back. Därefter REM:s allra bästa låt, The sidewinder sleeps tonight. Efter det, tre störtsköna soulevergreens: Stevie Wonders Signed sealed delivered, Chairman of the boards Give me just a little more time och Curtis Mayfields Move on up. Sen en dos disco när den är som bäst: Ashford & Simpsons Bourgie bourgie. Tryckartajm: The Temptations med Just my imagination (Running away with me). Sedan rullar det på med The Jams A town called Malice, The Cures Boys don't cry och Human Leagues Love action.

Fantastiskt. Eller hur?

Detta är inget fantasiset; jag har hört det. På riktigt. På en het klubb på Söder? Nope. På ICA Kvantum i Sickla, Nacka, när jag gått där och tjackat blöjor, isterband och matlagningsgrädde. Ska jag vara ärlig så hörde jag inte alla låtar under ett och samma inköpstillfälle, utan lite då och då på sistone. Detta är bara ett urval, men; snittkvaliten på ICA Kvantums musak är mycket hög. Och det gör mig förbryllad.

Varför spelar de så bra musik? Under hela mitt liv har jag bara hört snustorr skvalradio i livsmedelsbutiker. Här ligger en hund begraven. En konsult måste vara inblandad. Troligen har nån musakkonsult sagt åt dem att de kan få upp omsättningen en smula om de slänger in lite kvalitetsgrejer i högtalarsystemet. Det här ställer jag inte upp på! Så här behandlar man inte Curtis Mayfield. Dessutom anser jag att det är var mans plikt att göra precis tvärtemot vad reklambranschen vill att man skall göra. Reklam handlar om masspsykos och sånt ägnar sig nazister åt.

Sorry Kvantum. Willys ligger på andra sidan parkeringen. De spelar asdålig musik. Men jag tänker inte bidra till att ni, genom att exploatera The Jam, plockar marknadsandelar från dem.

Inga kommentarer: