söndag 13 januari 2008

TV-året 2007

Shit! Redan den trettonde! Hög tid att summera nollsju alltså (summeringar skall f ö inte ske före nyår, vilket 100 % av all media gör, utan efter).

I dag blir det TV.

TV är ett otyg och jag försöker undvika det. Vissa serier måste emellertid ses. SVT har ju visat en säsong vardera av Extras och Little Britain. Bägge säsonger höll mycket hög klass.

Bingo Royale var ett program som åts levande av alla tv-krönikörer. Det sämsta seden Zick zack, var det någon som skrev. Aftonbladet gjorde en undersökning där 84 % av tittarna gav programmet sämsta tänkbara betyg: ett minustecken. Det kan inte ha varit många tusen tittare som var av samma åsikt som jag: Bingo Royal var genialt. Man gjorde ett program som drev med Bingo Lotto och dess hjärndöda spinoffprogram. Förvirringen var dock total. Målgruppen, den yngre publiken, trodde att det var ett riktigt bingoprogram och valde en annan kanal. I stället fick de klockrena programledarna, Mona Seilitz (!) och Nils Edwall, tjabba med pensionärer som deltog i de crazy lekarna och vann 75 kilo tomatpuré.

Humorinslagen var underbara. Framför allt följetången om trubaduren Anders Andersson. Va fasen: härmed utser jag det inslaget till årets tv-grej! SVT lär väl rensa bort Bingo Royales sida från svt.se inom kort, så klicka dit ögonaböj och njut av trubadur Andersson!

Musikinslagen? Överlag bra. Inga skvalradioartister. Slagsmålsklubben var där. Bara en sån sak. Enmanshusbandet, Andreas Kleerup, framförde därtill finfina covers.

Jag är som sagt tv-skeptiker, så jag bänkade mig inte framför programmet, men svt repriserade Bingo Royale ihärdigt vilket ledde till att det var svårt att undvika det.

I övrigt var Kobra på SVT, som vanligt, i en klass för sig. Centralskolan, även det på SVT, visade sig vara hysteriskt roligt. (Jag missade det när det sändes: såg alla femminutersavsnitt på www häromdan.)

Hoppla. Grattis SVT! Man kan tydligen säga att ni var den enda kanalen under 2007 som förtjänade min dyrbara tid.

Inga kommentarer: