lördag 26 januari 2008

Musikåret 2007

Jo, det är som de säger: myspace har verkligen förändrat allting. Jag blev aktiv myspaceare januari 2007. För ett par år sedan kunde man, om man gav sig fan då det, ha rätt bra koll på musikutbudet. Numera mår man bara dåligt om man ens försöker. Loggar man in på myspace och rotar en stund hittar man alltid någon låt som får en att smälta fullständigt. Bra musik når alltid ut, heter det ju. Alls icke, säger jag. I vartenda uppkopplat land finns det oöverblickbart många, riktigt bra trubadurer, indietrios, soulorkestrar och blipblopsynthduos som lägger ut sina alster på www utan att vara i närheten av ett skivkontrakt. Dessutom kan man mejlväxla med dem! Oftast går det utmärkt att be om en hembränd cd:r.

Årets lista över de tjugo bästa låtarna blir således rätt brokig. En del skivbolagsartister, en del myspaceartister. Hade jag rotat ännu mer på myspace hade troligen listan sett annorlunda ut. Du kanske undrar hur i h-vete fyra låtar med Säkert! kan hamna på en årsbästalista. Vad kan jag säga? I must obey min hjärnas njutningscentra. De platsar definitivt här.

Vi tar den i omvänd brahetsordning:

20. My only inspiration – The Electric Pop Group

19. Sponsored by destiny – Slagsmålsklubben

18. Cheek to cheek – Sahara Hotnights

17. My love - Billie The Vision And The Dancers

16. Book cover – A Smile And A Ribbon

15. I am the white-mantled King - Cats On Fire

14. Music makes me sick – The Charade

13. Sanningsdan - Säkert

12. The opposite of Hallelujah – Jens Lekman

11. Pineapple Song – The Bosettes

10. Och jag grät mig till söms efter alla dar - Säkert

9. Summer's here – The School

8. As winter gives way to spring – Springfactory

7. Hopelessy devoted to you – The Spells

6. Almost left my boyfriend for his Casio – After School Sports

5. Det kommer bara leda till nåt ont - Säkert

4. Wild Rice - Summer Cats

3. Something in my eyes – Komon

2. Sipping on the sweet nectar - Jens Lekman

1. Vi kommer att dö samtidigt – Säkert

Inga kommentarer: