tisdag 2 september 2008

Planet Terror (Film, 2007)

Kommer att tänka på den kinesiska filmen Hero från 2002. Jag blev helt golvad av hur estetisk tilltalande filmen var. Banal handling, men osannolikt vacker.

Robert Rodriguez zombie-splatter-film Planet Terror från i fjol är i detta avseende en släkting till Hero. Banal, men estetiskt djävulskt genomarbetad. Nu är inte Planet Terror vacker i samma bemärkelse som Hero, men är man omfamnare av skräpkultur så kan man inte komma ifrån att PT faktiskt är en estetisk fullträff.

Det är explosioner, slem, blod, fräsiga fordon, vapen, välsvarvade kjoltyg och dreglade monster i kubik. Allt är medvetet slarvigt filmat och klippt.

Vore jag tretton år vet jag att detta skulle vara den bästa rulle jag nånsin sett. Nu tycker jag bara att den är ascool.

Betyg: e e e e

Inga kommentarer: