fredag 12 september 2008

The Office (Am), tredje säsongen (Tv-serie, 2006)

Ursprungliga, brittiska, the Office är och förblir ett av de finaste stycke kultur mänskligheten skådat. Ville bara klargöra det.

Blev bestört när jag för några år sedan fick reda på att jänkarna skulle göra en remake på tv-serien. Hur har de mage! tänkte jag. En nerladdarjunkie jag känner visade mig en sen afton 2005 ett par episoder. Jag blev paff: de hade grejat det.

Avslutade häromsistens tredje säsongen. Jag är numera djupt, djupt förälskad även i jänkarnas version. Brittiska versionen utgörs av fjorton avsnitt. Efter tredje vändan var amerikanarna uppe i ett femiotal episoder, så man kan lugnt påstå att ett eget office-universum skapats över there.

Vad ska man säga? Allt stämmer. Man blir kompis med varenda karaktär, trots att alla utom tre är riktiga ärkemiffon. Man bara häpnar över allt bländande skådespeleri. Huvudrollsinnehavaren, Steven Carell, hade en otacksam uppgift att matcha ursprungsbossen, spelad av seriens skapare Ricky Gervais. Han gör sin egen grej och som han lyckas.

Varje scenöppning är en njutning: man vet att det kommer att levereras första klassens humor/smärta. Dessutom: inga jävla pålagda skratt.

Hela livet ryms: glädje, sorg, ensamhet, tristess, party, religion, minoriteter, klassfrågor, politisk korrekthet. Rubbet.

Du måste se detta och du måste skaffa dvd-boxen (efter att först ha skaffat första och andra säsongen). Alla bortklippta scener är fenomenala (bla får vi se den pånyttfödda-kristna, pryda, bitchen Angela kallas promiskuös av en annan kristen snubbe). Vissa scener rätar även ut en del frågetecken (tex vad egentligen puman Jan ser hos sopan Michael, som hon dejtar).

Normalt blir jag mätt på en serie efter två säsonger. Nu vill jag bara ohämmat matas med office-säsonger. Fyran kommer snart på dvd. Femman har amerikansk premiär om ett par veckor. Gött.

Betyg: e e e e e

Inga kommentarer: