torsdag 4 september 2008

Baia Degli Angeli (Skiva, 2005)

Högg den här samlings-cd:n som en kobra på bibblan. Baia Degli Angeli innehöll ordet "disco" och årtalen 77-78 i undertiteln - sånt får mig i spinn. Dessutom var omslaget läckert. Utformat som en inbunden bok och innehöll ett 40-sidigt häfte med text och färgfoton.

Baia Degli Angeli var Roms motsvarighet till New Yorks überheta klubbar Paradise Garage och The Loft. Grace Jones lär ha varit stammis. Är man musikhistoriskt intresserad får man en resa som heter duga när man läser texten om Baias uppgång och fall. Klubben var inrymd i en fd sportanläggning för överklassen. Den var belägen på en höjd - utsikten var fenomenal. Efter bara några år fick den lägga ner efter ideliga knarkrazzior. Tyvärr är texten alldeles för kort, men fotona kompenserar detta.

I omslaget medföljer en skiva där en av hus-dj:arna river av en mix från den gyllene eran.

Dynga.

Tydligen gick fullkomligt intetsägande trumbeats med en kille som gurglar vatten och gång på gång vrålar mambo! mambo! hem på dansgolven. Monotona femminuterslåtar med crazy laserljud verkar oxå ha funkat. Flera av låtarna skall faktiskt föreställa riktiga dito, med sång och hela paketet. Men jag kan inte påminna mig att jag hört tristare disco - och jag har lyssnat på mycket disco i mina dar.

Italienarna upphör alldrig att förvåna.

Betyg: e

Inga kommentarer: