fredag 19 september 2008

Du & jag (Bok, 2008)

När man läser serier man tycker är vanvettigt roliga blir man djupt imponerad av författarens fantasi. Vissa serieskapare kan man tycka är galet bra, men man kan tänka sig att om man fick tio, tjugo år på sig kanske man skulle kunna komponera åtminstone några enstaka skämt i klass med författarens.

Andra författare befinner sig i en helt egen sfär. Man inser att om man ägnade resten av sitt liv åt att komma på ett enda skämt i klass med författarens så skulla man gå bet. Jan Stenmark är en sådan.

Hur den karlns hjärna arbetar gäckar mig. Nästan allt han gjort fyller mig med beundran. Ingen serieskapares alster har fått mig att skratta högt lika ofta som hans.

Kollegan jag delade hytt med under konferensen på Östersjön i förrgår/går hade Stenmarks senaste med sig. Hade faktiskt missat att den finns i handeln. Sträckläste den. Asgarvade.

En av favoriterna: två män står utanför ett sovrumsfönster. En attraktiv kvinna befinner sig ett tiotal meter ifrån dem. Den ene mannen till den andre: är det verkligen någon idé att smygtitta när hon står vid grindstolpen? Den andre (argt): nu avviker vi inte från den ursprungliga planen!

39 spänn på pocket. Kanske den mest prisvärda produkten på marknaden just nu.

Betyg: e e e e e

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mja, inte helt frälst på denne författare. Tycker han är lite...konstlat konstig eller lite plastigt absurd. Men jag kanske inte har givit honom chansen! Rock on Blx, skön blog med bra tips

Ecl sa...

Själv är jag helt såld på Stenis (som fö kommer fr Nkpg...)

Tack för orden.

Antar att du ska upp på det där, du vet vad, i helgen. Själv är jag tyvärr upptagen.

Hörs!