lördag 27 september 2008

Jack Johnson, Sing-a-longs and lullabies for the film Curious George (Skiva, 2006)

Brukar tjyvläsa brittiska musiktidningar på Pressbyrån i december. Hinner ju aldrig läsa dem hemma, men deras årsbästalistor vill jag inte missa.

Minns att Nicke Nyfiken-sountracket figurerade 2006. De tuffa tidningarna kunde naturligtvis inte ha med den på ordinarie listorna, men den fick nåt sorts hedersomnämnande i nån tidning. Soft: blir att kolla opp, tänkte jag.

Hitta den på bibblan för nån vecka sen.

Hela plattan är skriven och framförd av en hawaiian vid namn Jack Johnson. Skivan blev hans första listetta i staterna. Han var tydligen redan råpoppis i Nya Zeeland, med en skrälldus topplaceringar bakom sig.

Kan verkligen inte rekommendera den här. Provocerande slätstruken, lågmäld, torr pop. Han misslyckas kapitalt med all form av beröring. Det enda som gör att jag orkar lyssna på de tretton låtarna mer än en gång är att soundet och sättningen på sina ställen är helt ok.

En version av låten The 3 R's har du hört om du nånsin ringt till en mobiltelefoninnehavare med abonnemang hos en leverantör som heter som låten, fast kortare. Mobilversionen är mycket bättre än soundtrackversionen. (Just The 3 R's finns med i en version remixad av Beastie Boys sidekick Money Mark. Liksom 98 % av alla remixar blir resultatet sämre än ursprunget)

Undvik Sing-a-longs and lullabies for the film Curious George, men läs gärna böckerna. Filmen har jag inte sett, men min femåring gillarn.

Betyg: e e

Inga kommentarer: