lördag 30 augusti 2008

Fujiya and Miyagi, Transparent Things (Skiva, 2007)

På pappret såg den av svenskar producerade MTV-tv-serien This is our music helt fantastisk ut. Ett gäng popnördar åkte världen runt och snokade upp musik som skulle vara makalöst bra, och som ännu inte hade hittat ut till de stora massorna. Nu är det några år sen den gick, men hur som helst blev jag rätt besviken. Inte många av de band/artister de lyfte fram höll riktigt måttet. Ett par tre akters namn knappade jag emellertid in i mobilens anteckningsfunktion för framtida granskning.

Hittade nyligen en fullängdare med ett av banden: Fujiya & Miyagi. Bandet spelade bläppsynth med gitarrinslag. Lät rätt fint.

Skivan jag tjackade (på utmärkta skivaffärn Other Music (Betyg: e e e e) i NY, BTW) kom i fjol och heter Transparent things. Skön ljudbild, men det här med melodier ror de inte riktigt i hamn. Dessutom har jag för ovanlighetens skull stora problem med sången. Vokalisten kan uppenbarligen inte sjunga. Det gör mig normalt inte ett dugg. Sjung på bara: det får bära eller brista! F & M-sångarn accepterar tyvärr sina tillkortakommanden och vågar inte låta det brista. Istället väljer han att sjunga med en halvviskande röst som mer eller mindre pendlar mellan två, max tre toner. Detta dödar låtarna effektivt, även om de i övrigt har någon form av substans.

Betyg: e e

Inga kommentarer: