måndag 11 augusti 2008

Fleet Foxes (Skiva, 2008)

Det här är det nya som skulle vara så bra. Fleet Foxes nya skiva fick 9 av 10 på siten som är nåt sorts nav i indieuniversum: Pitchforkmedia.com. Även övriga kritiker smälte som smör av folkpoparna från Seattle. P3 pluggade dem hårt. De spelade i dagarna i Sverige och fick toppomdömen.

Det är lätt att förstå att vissa tycker att detta är bra skit. Feet Foxes har en "drömsk" ljudbild och sjunger i stämmor. Det låter vid första kontakten en smula spännande. Men, de saknar något som gör att de, helt i sin ordning, kommer att vara bortglömda nästa sommar: melodier. Ok, visst finns där melodier, men bandet borde verkligen utveckla sin kvalitetskontroll. Melodierna blir skenbart vackra i Fleet Foxes speciella sound, men folk kommer att tröttna. Jag gjorde det efter två lyssningar. Det var frun som köpte plattan. Den får bara åka in i stereon när jag är ute.

För övrigt vill jag bara avrunda med påpeka att stämsångsarren i sig är mördande träliga. Vill ni höra vad jag kallar ett knäckande effektivt stämsångsarr så klicka fram mitt inlägg från 8/3. Klicka sedan vidare till angiven myspaceadress.

Betyg: e e

Inga kommentarer: