fredag 29 augusti 2008

Popaganda (Festival, 2008)

Hade köpt endagsbiljett till Popaganda vid Eriksdalsbadet, Sthlm. Fredan. I dag alltså. Asasasbra Vapnet gick upp på scén 14.30. Kom loss från kneget 14.50. Slängde mig på hojen och var där 14.10. Tvåhundra meters kö. Shit. Polarna hade guskelov betat av en halvtimma i densamma, så jag gled in och fick armband efter blott tio minuters köande. Soft. När vi kom in hade Vapnet redan gått av. Shit.

Första akten vi såg blev i stället nya bekantskapen First Aid Kit. Hade rekat dem på Myspace. Gillade inte vad jag hörde. Live var det bättre. Två brudar med som gjorde nån singersongwritergrej. Kolla upp!

Sen kom regnet och Shout Out Louds gick på stora scen. Danderyds stolthet är väl förtvivlat träliga? även om den där P3-hiten håller.

Regnet byttes mot arktiska temperaturer och orsakade ett konstant huttrande resten av kvällen.

En konstsimklubb uppträdde i stora basängen. Överraskande intressant.

Sebastien Tellier klev därefter på. Seg.

Köade sedan (länge) för att äta en smaklig vegetarisk burgare. Det fanns inget socker till kaffet. Vet skäms, Popaganda!

Såg nån låt med Hercules & Love Affair. Underkänt.

Huvudskälet till att jag sökt mig till Skanstull denna afton var Säkert. Vid 20-rycket ställde hon sig på stora scén. Såg henne på Cirkus i höstas. Då blev det högsta betyg. Jägarns vad bra! Nu kan jag nog bara dra till med näst högsta betyg. Jorå, det var go i Norlinskan, men helheten satt inte som en smäck. Att hennes nya material inte riktigt håller måttet gör mig en smula orolig inför en eventuell uppföljare till hennes fullkomligt brillanta debut...

Rundade av med slutet på Embassys gig. De funkar inte live. Tyvärr. Deras Futile Crimes-fullängdare innehåller ju tio perfekta poplåtar.

Fick lift hem av ett par polare som dissade Säkert. Electrofåntrattar. De jämförde henne med Idde Shoultz och Staffan Hellstrand. Tja, ni hör ju själva: ren galenskap. Även om sådana påståenden enbart förtjänar att bemötas av ihjältigande så följde en infekterad debatt. Tack för skjutsen, i alla fall.

Betyg: e e e

(Ja, min kameramobil är sjukt budget...)

Inga kommentarer: