tisdag 22 april 2008

Psalmtoppen (TV-program, 2008)

Slözappade. Hamnade på reprisen av SVT:s Psalmtoppen. Texter om andeväsen och städer ovan molnen är inte riktigt min kopp te, men ingen kan förneka att många melodier i psalmboken håller galet hög nivå. Ta min favvis: Blott en dag. Tänk om de gamla soulbröderna Harold Melvin & the Blue notes hade spelat in låten: den skulle (med smärre textjusteringar) ha blivit en större tryckarklassiker än If you don't know me by now.

En del psalmer utelämnar till och med det paranormala och innehåller ruggigt fina ord om kärlek, medmänsklighet och solidaritet. Då går jag igång!

Psalmtoppens husband, husgospelkör och dirigent utstrålar så mycket frikyrklig klämkäckhet att man griper krampaktigt i soffarmstödet. Men jag prövade att fästa blicken på körsbärsträdet utanför balkongen i stället. Det funkar. Inte lika mycket malla som om Harold Melvin skulle stå i studion, men en hel del klös faktiskt. En del har svårt för programledaren Elin Ek. Inte jag. Skön motvikt till allt annat folk i studion.

Den 26:e är Freddie Wadling gästartist. Jag räknar redan ner.

Betyg: e e e

Inga kommentarer: