lördag 5 april 2008

Blandbandet del 6: Andreas Lassus (Blandband, 2007)

Jägarns. Dammsög just. Såg att det var asdammigt bakom stereon. Drog ett par drag med munstycket. Upptäckte sekunden därpå att jag orsakat en katastrof: remsan i ett kassettband sörplades glupskt upp av dammsugarn. Jag, mitt nöt, stängde inte av dammsugarn utan ryckte ut den meter som befann sig i slangen. Remsan blev skrynklig, söndernött och gick av. Goddamn.

Har inte ägnat mig åt kassettrenovering sen åttiotalet, men det skall nog gå vägen.

Nu undrar du säkert vad jag för en IDIOT som reparerar kassetter. Jag kan upplysa dig om att det inte var vilken kassett som helst som skadades. En polare jobbar på Värnamo Nyheter. Han skrev en hyllningsartikel till det gamla musikmediet i fjol. Samtidigt uppmanade han 16 lokala musikprofiler att spela in varsitt blandband, c 90, samt skriva kort om varje låt. Detta blev en artikelserie som rullade i tidningen i några veckor. Polarn skickade serien till mig och undrade om några band föll mig i smaken; i såna fall kunde han skicka upp några. Jag beställde fyra. Tre var bra. Ett knockade mig fullständigt. Det var detta band som föll offer för dammsugarn.

Upphovsmannen till kassetten heter Andreas Lassus. Lassus har ett band som heter just Lassus. Han har ett förflutet i flera band, bla Royal Beat Conspiracy. Genremässigt är hans mixtejp helt urflippad: en okänd kör sjunger Uti vår hage, überpsykot (som en gång var trubadur) Charles Manson sjunger Look at your game, girl, Womack & Womack är med, svensk modern pop i form av The Tiny är med, liksom KD Lang, Staffan Hellstrand och ytterligare 19 akter. En del hade jag hört innan men det mesta var nytt. Gemensamt för alla låtar är att de är så fruktansvärt bra. Bandet har snurrat otaliga varv i bandarn. Är du det minsta intresserad av pop skall du försöka komma över ett ex. Mejladressen till Värnamo Nyheter är redaktion@varnamonyheter.se.

Betyg: e e e e e

Inga kommentarer: