måndag 28 april 2008

Familjen, Det snurrar i min skalle (Skiva, 2007)

Var tvungen att kolla upp electro-enmansbandet Familjen. Kalasinfluenser: Kraftwerk, Stone Roses, Happy Mondays, Daft Punk, Depeche Mode. Positiva recensioner. Förband till mastodontband (förvisso tråkmånsarna Kent, men ändå). Ingår i finfina lejbeln Hybris stall. Grammis.

Släpade hem fullängdaren ”Det snurrar i min skalle” från bibblan häromdan.

Fy.

Jag antar att Johan T Karlsson försöker få till melodier. Tendenser till sådana finns, men inte ens med god vilja blir de njutbara.

Mångfalden av ljud och det makalöst cleana soundet avslöjar att han har tillgång till en rätt stöddig maskinpark och/eller är en snuskigt kompetent producent. Vad hjälper det när beatsen är hopplöst fantasilösa och torra på fel sätt? Influenserna Daft Punk och Kraftwerk lyckas göra spännande musik av alla coola ljud som deras synthar kan alstra. Familjen behärskar inte den svåra konsten att inkorporera coola ljud i sina låtbyggen.

Läste att låtarna var instrumentala från början. De hade möjligen vunnit en smula på att förbli så.

Ett par låtar har väl någon form av studs, vilket gör att jag kan sträcka mig till en svag, svag tvåa.

Betyg: e e

Inga kommentarer: