tisdag 7 oktober 2008

The Black Sabbath Story, Volume One (DVD, 2002)

Ett oväntat fynd har kastat mig rakt in i en liten Black Sabbath-period (Ozzy-eran, naturligtvis). För snart två år sen hittade jag The Black Sabbath Story, volume one, begangnad på den utmärkta dvd-butiken Bara dvd i Sickla strax utanför Stockholm. När jag några dagar senare hade för avsikt att sjunka ner i tv-soffan för att se den var omslaget tomt. Sånt händer när man har småbarn. Jag ville verkligen se den. Men trots flera finkamningar av lägenheten under ett par års tid så förblev skivan borta (eller slängd).

Dammade tv:n förra veckan. För en gångs skull vippade jag försiktigt upp burken för att komma åt dammet på undersidan. Där var den. Yippie-ka-yey.

Att beskåda alla rara liveframträdenden och videos är ju rena julafton, inte tu tal om saken. Omslaget gör gällande att vi kommer att bjudas på Sabbath-storyn in their own words. Säkert. Basisten Geezer Butler och gitarristen Tony Iommi sitter mest och river av fåniga anekdoter under någon minut mellan de musikaliska inslagen. Trummisen Bill Ward figurerar bara i ett kort uttalande i extramaterialet. Ozzy Osbourne hade givetvis varit kul att höra, men hans fru är ju sjukligt selektiv när det gäller hans åtaganden.

Hursomhelst, musiken är knäckande bra och dessa inslag har jag sett åtskillga gånger under veckan.

Betyg: e e e e

Inga kommentarer: