torsdag 15 maj 2008

A taste of Ra (Skiva, 2005)

En lokal bokhandel hade utrensning. En cd: tjufem spänn. Fem för en hundring.

I bland känner man efter bara tio sekunders bläddrande att detta är fullständig waste of time. Här kände jag att fem måste-ha-plattor lär man inte hitta, men det vore väl tjyven om man inte hittade en.

Begrip vad pulsen rusade när jag hittade en Häpnaskiva! Häpna är ett skivbolag jag håller för ett av Sveriges bästa. Av följande skäl: a) de hyste Sagor och swing, mitt favoritinstrumentalband. b) de håller styvt på att ett skivomslag skall vara ett konstverk, samtidigt som det direkt skall synas att det rör sig om ett Häpnasläpp (den med en trubbig blyertspenna handskrivna texten är bolagets signum). Beundransvärd policy. c) Även Anna Järvinen finns på Häpna.

Detta är ett släpp med någon som kallar sig A taste of Ra. Aldrig hört talas om människan. Vid första lyssningen visar det sig att det är någon Nicolai Dunger-wannabe. Efter ett par låtar låter det inte bara Dunger-kopia utan Dunger-klon. Efter ett tag inser jag: detta är Nicolai Dunger. Omslaget avslöjar inget. Häpnas hemsida bekräftar. Vid närmare eftertanke har jag nog läst om detta kryptiska projekt nånstans.

Bra är det inte. Gura, sång och lite flöjt. Fullständigt ofokuserat och melodibefriat. Ofokuserad och melodibefriad musik kan vara bra, men Dunger får inte till det. Han har gjort mycket bättre musik i annan skepnad.

Men satiken vilket läckert omslag!

Betyg: e e

Inga kommentarer: