lördag 17 maj 2008

An inconvenient truth (Film, 2006)

VAB:ade med febrig tvååring i veckan. Hon var som ett frimärke, så det enda konstuktiva jag kunde göra var att sjunka ner i tv-soffan och plugga in en film från att-se-bunten.

Det blev Bill Clintons gamle sidekick Al Gores An inconvenient truth. Jag är sjukt förtjust i dokumentärer, och denna har ju hyllats friskt så jag borde varit supertaggad. Nu är det emellertid så att jag har någorlunda god pejl på växthuseffektstatistik, så jag befarade att det skulle bli lite idissling. Gore formligen kräks diagram filmen igenom.

Kan meddela att även jag gillade filmen. Gore är en skicklig retoriker, en laid back snubbe och känns tillskillnad från många toppolitiker tämligen äkta.

Det är lag på att skolbarn ska lära sig läsa, räkna, skriva och simma. Även denna film borde finnas med i det obligatoriska skolväsendets kursplaner.

Betyg: e e e e

Inga kommentarer: