söndag 27 juli 2008

Cloverfield (Film, 2007)

Hittade den här filmen i flygstolsutbudet på hemresan efter New York-veckan. Det har tydligen surrats en del om den, blev jag varse efteråt. Mig hade den dock passerat obemärkt.

Beskrivningen avslöjar blott att det rör sig om en monsterfilm som utspelar sig i NY, samt att det rör sig om nån sorts Blair Witch-spin off.

Skön rulle, kan jag meddela. Nåt sorts skyskrapestort monster får spelet och går bärsärk på i huvudsak Manhattan, men även Brooklyn. Soft, riktigt soft, när man just varit där. Får bla se Brooklyn bridge slitas i stycken - spankulerade på densamma ett par dar innan. Central Park förvandlas till ett kalhygge - rodde i dammarna där tidigare samma vecka.

Filmen har väl egentligen ingen handling, men animeringsavdelningen är kreativ och har fått stöddiga resurser. Sånt kan lyfta en film hur mycket som helst. I min värld.

Själv köper jag handkameraperspektivet rakt av.

Skönt soundtrack dessutom. Och bra slut.

Åk till NY. Se sedan den här.

Betyg: e e e e

Inga kommentarer: