måndag 6 december 2010

Oceans (film, 2009)

Naturfilm kan man inte få för mycket av. Att de går upp på vita duken hör inte till vanligheterna. Så när Oceans gick på en bio nära mej satt jag i publiken.

Bara det faktum att det är en naturfilm gör att jag gillar den, men jag hade väntat mig fler positiva överaskningar.

Berättandet är något jag brukar uppskatta i naturfilm - här får det stå tillbaka till förmån för bilder. Det lilla berättande vi får oss till livs är dessvärre ganska torrt - och satsningen på det estetiska blir heller inte särdeles eggande. Till största delen är det rätt ordinära bildlösningar. Båtar som kämpar i stormar, filmade i fågelperspektiv är ett undantag.

En grej som berör starkt är studiebesöket under en hajfensfångstbåt. Hajar stympas på samtliga fenor, kastas tillbaka i havet och sjunker likt sprattlande jättekorvar ner i djupet. I scenen därpå befinner sig kameramännen brevid ett stympat djur som våndas på havets botten. Oerhört plågsamt att se denna snuffmovieliknande sekvens.

Filmen, som regisserats av Jacques Perrin, är sevärd i en biosalong. Men som sagt, det blir alla naturfilmer.

Betyg: e e e

Inga kommentarer: