lördag 22 maj 2010

Luftslottet som sprängdes (film/tv-serie, 2009/2010)

Första boken var riktigt bra! Eller spännande ska jag kanske säga. Jag gillar spännande grejer.

Andra boken höll inte hela vägen. Den tredje, Luftslottet som sprängdes, valde jag att inte lägga min dyrbara tid på. (Mina recensioner av bok ett och två hittar du i inläggen från 080818 och 090122)

I år kom tv-serien i sex delar. Betade av del ett. Den var så slentrianmässigt regisserad (av Niels Arden Oplev) att jag bröt där.

Häromdan dök det upp lite dötid. Detta, i kombination med att bok tre var oläst, plus att det gick upp för mig att Daniel Alfredsson regisserat Luftslottet gjorde att jag faktiskt betade av del fem och sex på svt-play.

Mycket riktigt var regin av högre kvalitet. Spännande var det också.

Då Alfredsson även regisserat filmatiseringen av bok två kan du således beta av Stieg Larssons Milleniumtrilogi enlig följande, om du tillhör det fåtal som ej tagit del av den: Män som hatar kvinnor: läs. Flickan som lekte med elden: se. Luftslottet som sprängdes: se.

Betyg: e e e e

Inga kommentarer: