lördag 24 april 2010

Ratata, Något jag måste säga (singel, 1983)

Sista avsnittet av Mauro och Pluras kök gick nyss på Tv 8. Det i särklass bästa matprogrammet jag någonsin sett (e e e e e till det!). Jag njöt varenda sekund av programledarduons jargong. Framför allt visade det sig att Mauro Scocco är en mycket rolig figur och ett skådespelarämne. God mat och sköna gäster. Tänkte emellertid inte uppehålla mig vid programmet.

Ägnade ett par dagar åt att spotifya en stor del av Scoccos produktion. Som soloartist står jag inte ut med honom. Sarah är ju iochförsig en fantastisk låt. Allt annat är svåruthärdlig skvalradio.

Det han åstadkom under åren i Ratata är klart bättre. Tex är Jackie är en pärla.

En låt stack ut rejält. Något jag måste säga, en singel från -83 som jag inte hört tidigare. En av de bästa svenskspråkiga låtar jag hört, kan jag meddela. Scocco blandar in en skvätt dansband i beatet och förädlar det på ett genialt sätt. Som vanligt skriver Scocco om banala ämnen (krossad kärlek), men karl har så pass mycket under pannbenet att resultatet blir asbra.

En perfekt poplåt.

Betyg: e e e e e

Inga kommentarer: