torsdag 15 april 2010

Passport to Enclavia (bok, 2008)

Samlare (av tex frimärken och skivor) och skådare (av tex tåg och fåglar) får förr eller senare bara kickar av rariteter. När det gäller mitt atlasläsande har jag kommit till stadiet att om jag får syn på en avvikelse av det ena eller andra slaget ökar pulsen. Det kan vara ofattbart ensligt belägna öar eller bizarra former hos själva landmassan.

När jag en gång i tiden blev varse existenen av enklaver visste jag inte vad jag skulle ta mig till. Helt fantastiskt! Ungefär som om en fågelskådare skulle få syn på en vitryggig hackspett. Eller som om en skivsamlare skulle komma över ett ex av förstapressningen av Pulps debutsingel.

En enklav är ett stycke av en nation som är helt omsluten av en annan nation. I Europa existerar endast fyra äkta enklaver.

Vitali Vitaliev är en journalist med samma enklavfascination som jag. Han är sedan länge brittisk (och australiensisk) medborgare, men härstammar ursprungligen från Ukraina. Vitaliev ställde sig frågan: vad innebär det att vara europe? Under några veckor reste inte bara från enklav till enklav, utan även till enklavliknande områden. Tex områden i Schweiz som pga av topografiska barriärer bära kan nås från grannländer.

Jag skaffade boken för att få torra fakta om dessa områden: varför finns de och vad gör gemene man där i dag? Att Vitaliev oavbrutet drar upp anekdoter från sitt liv och sina resor störde mig i början. Jag begrep heller inte varför han ältade europeisk identitet hit och dit.

Efter ett tag betraktade jag emellertid hans stickspår som trevliga bonusar. Han är faktiskt riktigt rolig! Dessutom levererar han exakt den fakta jag är ute efter. Han träffar allt från borgmästare till städpersonal överallt där han drar fram, så han lyckas penetrera samhällena rätt djupt.

Om han får svar på sin fråga om vad det innebär att vara europe blir jag inte riktigt klok på. Däremot drar han i slutet av boken en annan slutsats: EU är dåligt. Att han är EU-skeptiker står snart klart, och han menar att hans resor gett honom vatten på hans kvarn.

Gillar du kåserier och/eller geografi skall du definitivt läsa Passport to Enclavia.

Betyg: e e e e

Inga kommentarer: