fredag 23 april 2010

Napoleon, Bohemians Won The Series And The Little Guy Joined The Band (skiva, 2009)

Jag har egentligen bara en invändning mot Uppsalabandet Napoleons debutfulländare Bohemians Won The Series And The Little Guy Joined The Band. Du ser ju själv, de har en dragning åt det där med fåniga titlar. Vissa kanske har invändningar mot det undermåliga engelska uttalet, själv är jag immun mot sånt.

Där tar eventuella invändningar slut. Musiken svänger så obarmhärtigt! Skriv upp det: OBARMHÄRTIGT! Och melodierna. Holy madre! Jag räknar till inte mindre till fyra fulländade soulpoprökare! Följande bara måste in i din itunes-/spotifyspellista: I Try To Despise The Ugly People (But the Beautilful Ones Keep Turning Me Down), I Love My Baby (But If Anyone Touches Her I'll Kill Them), Somethings Forever, Send Me a Woman.

Uttrycksmässigt känns det först Moneybrother, men addera ännu mer soul, fantasi, sväng och übersofta arr så kommer du i närheten.

Övriga låtar håller hög, eller mycket hög standard. Jag har inte lyssnat på nåt annat under två veckor och än ser jag inget slut på detta.

Världens strakaste fyra.

Betyg: e e e e

Ps. Att jag missade denna skiva vid summeringen av fjolårets bästa musik kan ju naturligtvis inte bara passera. Som straff dömer jag mig själv att inte göra en numrerad topplista efter nästa årsskifte! Jag är en klåpare.

Ps 2. Läs om mitt missade Napoleongig i inlägget från 090515.

Inga kommentarer: