måndag 31 augusti 2009

The Pitchfork 500 (bok, 2008)

Om Eclecticum nånsin sammanställer en populärmusiklitteraturkanon kan du lita på att The Pitchfork 500 finns med.

Pitchforkmedia.com är nåt sorts ascreddig indiesajt. Själv vill jag helst läsa om musik på papper, varför jag sällan besöker sidan.

Men: jag såg en intervju på svt med en av grundarna som skulle försvara det faktum att pitchfork ofta höjer obskyra debutanter till skyarna, för att sedan vända dem ryggen.

Han sa att "vad skall man göra? De flesta debutanter som lyckas klämma ur sig en fantastisk debut lyckas faktiskt inte upprepa bedriften".

Den analysen köper jag rakt av. Alltså kan man lita på mycket av det de skriver.

Denna bok listar de senaste tre decenniernas 500 bästa låtar. Nu kan jag förvisso räkna upp många låtar jag anser att de förbisett. Samtidigt presenterar de många låtar jag ännu inte hört. Nån regnig söndag skall jag sätta mig med Spotify (då får vi även se vad de går för) och The Pitchfork 500. Här finns alla band jag tänkt kolla upp men ännu inte orkat.

Även om någon enstaka omdömeskollaps slinker igenom (tex är ABBA:s bidrag The day before you came. Tjenare. Angel eyes borde istället varit med) så skall ett sånt här verk ha toppbetyg.

Betyg: e e e e e

Inga kommentarer: