måndag 18 maj 2009

Galago nr 95 (tidning, 2009)

Det ringde en lirare härom kvällen. En försäljare. Normlat sett brukar jag ovänligt och bestämt be dem undvika mig, men den här tjommen sade sig ringa från Galago.

Shoot, sa jag.

Hans uppdrag var att värva före detta prenumeranter. Tecknade man en prenumeration fick man en liten gåva.

Anledningen till att jag sade upp min prenumeration för nåt år sen var dels att tidningen förvandlades. Från att ha känts, och varit, rätt underground fick den plötsligt styva pärmar och man kunde på omslaget läsa "antologi för vuxenserier och illustrerade noveller". Lite för skitnödigt för att vara Galago, tänkte jag, som följt tidningen som först lönummerköpare och sen prenumerant sen sent åttiotal.

Dels tyckte jag att de där ultrarealistiska serierna där tecknarna ältade bla sin skoltid började kännas rätt uttjatade. Det kändes fräscht runt millenieskiftet, men efter år var jag minst sagt redo för nya grepp.

Resultatet blev att det till slut låg fyra-fem tjocka, olästa tidningar på nattduksbordet. Sånt är stressande - prenumerationen förlängdes icke.

Nu har man under det senaste året i media kunnat läsa att blaskan bytt format igen. Jag har inbillat mig att redaktionen i samband med detta skulle tänka lite nytt kring vilken typ av serier man tar in.

Jag tackade ja till prenumerationserbjudandet.

Tyvärr - inte en enda serie fick mig att känna sån där enorm läslust. Ett guldkorn fanns dock - geniale John Ajvide Lindqvist bidrog med en minimal, mycket bra horrorstory.

Har jag vuxit i från serier? Nope. Jag premmar på tidningen Rocky. Alla serier i den publikationen tycker jag håller mycket hög kvalitet. Sätter du en bok Stenmark, Berglin eller Stockholmsnatt i min näve så kan jag inte slita mig.

Skall det bli en förlängning av dennna prenumerationsvända vill det till att redaktionen tar in lite piggare och mer omskakande serier. Gärna någon rolig oxå.

Betyg: e e

Inga kommentarer: