tisdag 19 maj 2009

Elliords himlar (bok, 2004)

Juli -00 fick jag syn på ryggen av boken Boring postcards i en engelsk bokhandel. Innan jag ens plockat ner boken från hyllan hade jag rankat den som en av mina favoritböcker.

Jag hade rätt: varje bild visar ett brittiskt vykort från förra seklets mitt plus minus ett par decennier. Varje bild är iögonenfallande glåmig: insidan av tunnlar, förskräckliga shoppingcenter, husvagnscampingar etc etc. En fröjd att bläddra i, mao.

Har sen dess stött på några svenska utgåvor i genren: Tråkiga vykort, Kitschiga vykort och Elliords himlar.

Lånade Elliords himlar från 2004 på bibblan först i går. De förra böckerna bygger på kort som någon helt ostrukturerat samlat på sig och osorterat tryckt i en bok.

Elliords himlar, å andra sidan, är en bok om vykortsfotografen Elliord Mattson (1905-1992) från Roslagen. Först får vi ta del av en kort med mycket ambitiös biografi om densamme. Bla intervjuas hans son. Därefter följer sida upp och sida ner med hans makalösa kort. Hans senare alster visar ett Sverige som försvann precis när mitt långtidsminne i barnaålder vaknade till liv. Hans tidigare visar ett Sverige jag såg när jag satt och bläddrade i mormor och morfars fotoalbum. Man blir lite rörd.

Betyg: e e e e e

1 kommentar:

Xavier sa...

Håller med. Svag för detta.