söndag 15 juni 2008

SvampBob Fyrkant - Filmen (Film, 2004)

En av världens tre roligaste serietecknare heter Sam Henderson. Han publicerades lite då och då i Galago för några år sedan. När jag gav mig ut på nätet för att lära mig mer om karln visade sig att han skrivit manus till ett par SpongeBob SquarePants-avsnitt. Det där blötdjuret måste kollas upp, tänkte jag. Bob har dessvärre undgått mig, bortsett från ett par råka-se-de-två-sista-minutrarana-på-ett-avsnitt titt.

Körde en spontan moonwalk med avslutande riverdance när jag hittade SvampBob Fyrkant - filmen på bibblan här om dan! Såg den med femåringen, så det fick bli dubbningen med bla Tommy Nilsson (argh!) och Pernilla Wahlgren (ARGH!!!). Gick därmed bet på bla Scarlett Johanssons sköna stämma...

Jävlar vad bra. Det finns en aura av likriktning och publikfrieri runt 99% av alla tecknade barnfilmer. Femåringen älskar SvampBob-filmen trots att den kör sitt eget rejs. Den är skruvad, galen, hysterisk och rolig. Om Shreck är symfonirock är SvampBob skatepunk.

Ta tex scenen där SvampBob attackeras av horder av Zombies. Bob plockar fram en elgura, flyger upp i taket, river av solot till I wanna rock med Twisted Sisters och använder guran som laserbössa. Eller scenen där David Hasselhoff (otecknad) dyker upp i en cameoroll och driver friskt med sig själv och sin muskulatur.

Vete hundan om jag sett en roligare barnfilm.

Betyg: e e e e e

Inga kommentarer: