onsdag 4 juni 2008

Kissology vol 2 (DVD-box, 2007)

Kiss var mina första riktiga idoler. Du vet hur det är: de var gudar. Jag var nio bast när jag föll för dem. Bara någon månad efter att jag började tapetsera rummet med Kissbilder tvättade de bort sminket. Jag tyckte det var ofattbart stort: hade börjat tänka i banor att jag kanske aldrig skulle får se deras riktiga plyten. De kanske tänkte behålla sminket tills de trillade av pinn.

1983 års Lick It Up blev första förvärvet - på kassett. När Crazy Nights kom fyra år senare tyckte jag det var en höjdarplatta, men punken lurade runt hörnet. Jag fick nya samlingsskivan Smashes, trashes and hits i julklapp 1988 av föräldrarna som inte riktigt fattat att jag konverterat till punken och mer eller mindre föraktade Kiss.

Under mina år som Kissfreak såg jag inte många rörliga bilder på Kiss. VHS var det bara polaren Fredde som hade (se recension 4/1), och han var synthare. Metalljournalen visade nån Kissvideo med ojämna mellanrum.

Under det sena nittiotalet svängde pendeln delvis tillbaka. Jag kom till den slutgiltiga insikten att Kiss är top-ranking entertainers, men det här med komposition lyckas de bara med när de kallar in extern assistens.

När Kissology vol 1 kom för ett par år sen tjackade jag den snabbare än Gene Simmons får ner en groupie på rygg. Jag var i himmelriket efter första titten. Arenakonserterna blir faktiskt en smula enahanda efter ett par varv, men intervjuer, reklamfilmer och tv-gig går inte att se sig mätt på.

Hittade vol 2 på bibblan. Samma grej här: konserterna blir sega (Vinnie Vincents debutgig undantaget. Jägarns vilket tryck!) men alla andra små klipp funkar. Blir nog fasen att köpan om den dyker upp på rea framöver.

Betyg: e e e

Ps. Vill passa på att ta tillfället i akt att göra en grej jag inte gjort på drygt 20 år: betygsätta Kiss skivor. Från debuten, till jag vände dem ryggen.

KISS (1974) e e
Hotter Than Hell (1974) e e
Dressed To Kill (1975) e
Alive (1975) e e
Destroyer (1976) e e e e
Rock And Roll Over (1976) e
Love Gun (1977) e e
Alive II (1977) e e e
Gene Simmons (1978) e e
Paul Stanley (1978) e e
Ace Frehley (1978) e e
Peter Criss (1978) e e e
Dynasty (1979) e e
Unmasked (1980) e
The Elder (1981) e e e e
Creatures Of The Night (1982) e e e e
Lick It Up (1983) e e e
Animalize (1984) e e
Asylum (1985) e e
Crazy Nights (1987) e e
Ds

Inga kommentarer: