lördag 26 februari 2011

Sanctum (film, 2011)

Mötte en polare inne i stan för att se Sanctum enligt hans förslag, en film jag inte visste ett dyft om. Han upplyste mig om att den fått etta i betyg i DN, SvD och Expressen. Tvåa i betyg i Aftonbladet.

"Varför. I helvete. Föreslog du Sanctum?!" frågade jag, högst berättigat.

"Den handlar om dykning och klättring. Jag tror det är min typ av film." Resonerade han.

"Whatever."

Jo, karaktärerna är störtfåniga. Replikerna stundtals pubertala. Genusmässigt är det några kliv bakåt.

Själv tycker jag att det ibland är ganska spännande. Några grottforskare blir instängda i ett outforskat grottsystem på Papua Nya Guinea. Ett regn ovan jord vattenfyller systemet. Alister Grieron, regissörn, kunde gärna vräkt på med ännu mer klaustrofobi. Gudskelov slapp vi monster, som ju sabbade den i övrigt utmärkta grottfilmen Instängd.

Betyg: e e

Inga kommentarer: