söndag 2 januari 2011

2010

Sådärja - det nya decenniets första år kan läggas till handlingarna. I en recension i april insåg jag att jag inte bör ranka någonting överhuvudtaget i samband med summeringar.

I stället kör vi ett stycke brainstormande kring 2010.

Vad gäller film har det mest blivit gammal skåpmat Toy Story 3 var en rulle jag faktiskt såg på bio med barnen - snorbra. I övrigt blev det nog bara Oceans av tvåtusentiorna - medelmåttig. Litteratur då? Fråga inte mig - blev nästan uteslutande icke-fiktion av äldre datum under hela året. Är inne i en period där jag anser att verkligheten med råge överträffar dikten. Mycket facklitteratur mao. Blev trebarnsförälder under året, vilket är lika med mer tid framför tv:n. Har konstaterat att alla kanaler kan lägga ner, förutom Svt. Kunskapskanalen har skänkt ökat välbefinnande, liksom några prylar på ettan och tvåan (Starke Man och Grotesco, för att nämna några). Som vanligt var musik den konstform som gav störst antal kickar. Den största kicken av alla bjuckade förmodligen the Drums på med sin Book Of Stories. Jag inbillar mig att det lyckorus man förnimmer då man lyssnar på denna låt är exakt det rus en heroinist hoppas hitta i sin kemikalie. The Concretes överaskade med ett fulländat stycke pop i All Day. Väntan på Daft Punks nya alster höll på att ta kol på mig. Det faktum att deras soundtrack till rullen Tron var så kasst hade tagit kol på mig, om det inte varit för ett lysande undantag i låtlistan: Derezzed. Dansa Fastän med Säkert! var en snärtig sak. På Stornoways platta, Beachcomber's Windowsill hittar vi ytterligare en perfekt poplåt: Here Comes The Blackout...! Tror vi rundar av med de gamla Snook-medlemmarna Oskar Linnros och Daniel Adams-Ray. Linnros Från Och Med Du var ruggigt bra, Adams-Rays Gubben I Lådan likaså. Eller förresten: Ett Land Som Inte Är med Peter Moren, What's The Point med Johnossi och In The Sun med She and Him är ju oxå fulländade kompositioner. Där bryter vi.

Inga kommentarer: