fredag 19 februari 2010

The King of Vinland's saga (bok, 1999)

De gamla isländska sagorna om Vinland (Grönlänningasagan och Erik Rödes saga) fascinerar mig djupt, och det är jag inte ensam om. Folk skriver böcker där de resonerar om hur mycket av innehållet som har verklighetsanknytning. Japanska mangatecknare har skildrat sagan. Ja, det har uppstått en mikroindustri runt sagorna.

Stuart W Mirsky är en jänkare som snöat in på sagorna och skrivit en "epilogroman" om vinlandsäventyren. Boken är en riktig tegelsten och utspelar sig ett par generationer efter Leif Erikssons amerikafärder. Hans grönländska ättlingar får av olika skäl för sig att resa västerut.

Det verkar som att inget förlag ville ge ut boken, han har nämligen tryckt upp boken själv. En sån här skönlitterär indie-roman har jag aldrig läst förut. Jag räds ej, då det finns tusen och åter tusen fantastiska låtar som ratats av skivbolag. I litteraturbranchen måste ju samma fenomen existera. Klart boken fick en chans.

De första två-trehundra sidorna är riktig fet, jävla, bra action. En nynazists våta dröm, kan man tro, då det förekommer massiv indianslakt på sina ställen, utförd av vikingar. Lugn. Mirsky är jude, så boken finns säkert med på nassarnas svarta lista.

Sen tvärdör boken, tyvärr. De sista trehundra sidorna är en enda lång väntan på att nåt skall hända.

Komprimera, Mirsky, och ge ut en ny version så skall du se att du får napp.

Betyg: e e e

(Ps. Är jag helt dum i huvet, men har inte Mirsky satt s:et som markerar genitiv på fel ställe i titeln?)

Inga kommentarer: