tisdag 9 december 2008

Spotify (nåt mä data, 2008)

Att hänga i en bra skivaffär är sann livskvalité. Att hålla i en bra skiva, öppna fodralet, peta in den i stereon, njuta av ljudvågorna och försjunka i omslagets grafik är en akt som heter duga.

Hur är det med musikkonsumtion över www?

Inte vet jag. Har aldrig laddat ner nåt. Dels för att själva akten verkar vara helt njutningsbefriad. Dels för att det är så självklart att den som skriver och spelar in musik ska ha pröjs. Jag stjäl inte.

En polare pratade för ett par veckor sen om Spotify. En sajt som alla stora skivbolag anslutit sig till. Pyntar man in nån hundring i månaden så får man tillgång till all musik bolagen släppt.

Spotify lottar ut galet många prova-gratis-en-månad-lösenord. Fick ett sådant av en (annan) polare i onsdags.

Nu är jag i gång.

Framförallt får man får nöjet att betala för det man får. Det är inte som att befinna sig i en skivaffär, men stark livskvalité av ett helt annat slag.

Ny fick jag chansen att kolla upp Glasvegas nya: den som alla säger är så utomjordiskt revolutionerande bra. Det man hört på P3 låter slätstruket, så inte fan tjackar man fullängdarn. Å betalt ska skottarna ha, det håller jag styvt på. Saken måste undersökas - Spotify löser problemet!

Förstasidan bjussar på Guns'n'Roses nya. En skiva jag är sjukt nyfiken på, men aldrig skulle köpa eller stjäla. Spotify is da solution.

Nästan allt på sidan är klickbart. Huxflux har man omedvetet hamnat på japanska Shonen Knifes sida - ett band jag i tio år sneglat på, men aldrig orkat ta mig an. Nu kan jag surfa mig igenom deras katalog på nån timma.

Gamla metallåtar man hade på kasetter som försvann redan i slutet av åttiotalet hittar man på trettio sekunder. Utan att man är kriminell.

Lutar åt att jag blir en trogen prenumerant, även om myspace är oslagbart om man är in the mood för lite äkta indie.

Betyg: e e e e e

3 kommentarer:

Anonym sa...

Känner igen mig helt i känslorna du beskriver även om jag hann haka på mp3-tåget ett tag också...

En sak bara.
"Spotify lottar ut galet många prova-gratis-en-månad-lösenord."

Det är invites som gör att man kan ha Spotify för alltid, men med reklam. Vill man slippa reklamen, samt få tillgång till förhandslyssningar, då betalar man för ett premiumkonto. Tanken är att i framtiden ska 2-15 procent ha premium och resten gratis.

Ecl sa...

Å fan. Då blire premiumrejset för mig. Tillhör nämligen de som anser att det går att sättta likhetstecken mellan reklam och ondska.

Frankofilen sa...

Hade jag vetat att du lika gärna skulle pyntat kunde jag ha givit inviten till nån annan snåljåp... ;-)

Kul att du gillade det hur som helst. Jag stör mig inte så värst mycket på reklamen, och hoppar man mellan låtar dyker den knappt aldrig upp.